Tips over het gebruik van vitamines tegen verkoudheid en griep

Vitamines tegen griep en verkoudheid, onze tips!

Ieder jaar grijpt de griep in de winter om zich heen. Zo ook dit jaar, want de griepepidemie houdt inmiddels al 5 weken aan in Nederland. Tijd voor wat toptips over het gebruik van vitamines tegen griep en verkoudheid om de dans te ontspringen:

  • zorg voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon.
  • zorg voor genoeg slaap.
  • blijf liever toch een dagje thuis van je werk om verspreiding tegen te gaan.
  • was je handen voordat je je gezicht aanraakt.
  • en tot slot: stress verminderen!

Daarnaast zijn er een aantal supplementen waarvan wetenschappelijk aangetoond is dat ze kunnen helpen:

Vitamine C en verkoudheid

Vitamine C wordt traditioneel verkocht als top supplement als je de winter wil overleven zonder snotteren. Het zou logisch kunnen zijn aangezien vitamine C het immuunsysteem helpt bij een goede werking. Bovendien is aangetoond in meer dan 148 studies dat vitamine C bijdraagt aan het voorkomen van infecties met micro-organismen. Maar helpt het echt om verkoudheid tegen te gaan?

Dat hangt er van af. Als je vitamine C begint in te nemen op het moment dat je al verkouden of grieperig bent, is het eigenlijk te laat. Als je echter wel al regelmatig vitamine C inneemt, blijk je sneller op te knappen (8% bij volwassenen en 15% sneller bij kinderen) en zijn de symptomen bovendien minder heftig. Atleten die regelmatig vitamine C innemen blijken 50% minder kans te hebben om verkouden te worden dan niet-gebruikers. Maar dan moet je dus wel regelmatig en intensief sporten.

Vitamine D helpt je afweersysteem

Vitamine D receptoren bevinden zich in je gehele lichaam. Daarnaast is vitamine D betrokken bij veel processen in lichaamscellen. Een tekort kan daarom ook negatieve gevolgen hebben voor je afweersysteem. Ook van vitamine D tonen studies aan dat supplementen kunnen helpen bij het voorkomen van ontstekingen aan de luchtwegen. Lees hier alles over vitamine D.

Zink verminderd duur verkoudheid

Zink kan de duur van verkoudheid verminderen wanneer het binnen 24 uur na symptomen ingenomen wordt. Vermijd echter het gebruik van zink in neusspray vorm omdat dat je geurvermogen kan aantasten.

Bron: examine.com

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *