Vanaf 40 euro gratis verzending
Voor 17u besteld, zelfde (werk)dag verzonden
Samengesteld samen met ervaren apothekers

Vitamine D tekort komt vaak voor in zomer en winter!

09 oktober 2017 in Lifestyle
Vitamine d capsules

Vitamine D tekort heb je al snel!

Vitamine D is de vitamine waar we met z’n allen het vaakst een tekort aan hebben volgens de wereld gezondheidsorganisatie WHO. Hoe komt dat?  En waarom kan je eigenlijk tijdens alle seizoenen wel tegen een tekort lopen?
Vitamine D speelt een cruciale rol om het bloed in je skelet, je spieren en je immuunsysteem in goede conditie te houden. Een lichte huid die blootgesteld wordt aan zonlicht, produceert zelf vitamine D. Maar toch heeft een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking een tekort aan deze vitamines.

Zomer of winter tekort?

In de winter hebben we tekort omdat we dan te weinig (onbedekt) buiten komen en er gewoon simpelweg minder zonlicht is. Je zou elke dag een half uur met ontblote armen in de zon moeten zitten om voldoende zonlicht op te doen. In de zomer lopen we soms tegen een tekort aan omdat we onszelf vaak bedekken of van top tot teen insmeren met factor 30 (of meer). Goed voor je huid zorgen is erg belangrijk, maar het verklaart wel waarom we minder vitamine D opnemen.

Wie helpt het om dagelijks Vitamine D in te nemen?

Daarnaast lopen sommige risicogroepen sowieso sneller risico op een tekort. Artsen adviseren:

  • vrouwen vanaf 50 jaar,
  • mannen vanaf 70 jaar,
  • kinderen onder 4 jaar,
  • volwassenen met een donker huidtype en
  • iedereen die onvoldoende buiten komt

om extra vitamine D in te nemen. In een normaal voedingspatroon zit vaak ook te weinig vitamine D om het tekort aan zonlicht te compenseren. Er komt maar 10% uit voeding zoals vette vis en levertraan. Daarom is het belangrijk om dit aan te vullen met een goed supplement.

Hoe herken je een Vitamine D tekort?

De belangrijkste problemen zijn botklachten, spierklachten en gewrichtsklachten. Bij volwassenen kan een soort ‘verweking’ van de botten optreden. Hierdoor ontstaat bot- en spierpijn in de bovenbenen en heupen. Je komt soms moeilijker ui teen stoel, gaat waggelend lopen en krijgt botten die makkelijker breken. Dit heet osteomalacie.
Een tekort aan vitamine D en calcium kan bij vrouwen osteoporose veroorzaken. Dit leidt tot snellere botbreuken van de brozere botten.

Hulp met kiezen!

Vitamine D2 of D3? Vitamine D wordt in 2 soorten verkocht. Vitamine D3 wordt van nature aangemaakt door je huid en is daarom lichaamseigen. Dit betekent dat deze variant het beste opgenomen wordt door je lichaam en daardoor veel effectiever is.

Hoeveel heb je nodig? De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 10 microgram. De Gezondheidsraad raadt mensen uit een risico groep dagelijks 10 of 20 microgram in te nemen. Ook 70-plussers wordt aangeraden 20 microgram per dag in te nemen.

Structureel meer dan 100 microgram per dag, kan schadelijk zijn voor je lichaam. Hou je dus altijd aan de aanbevolen dosis. Als je al multivitamines inneemt bijvoorbeeld, is het verstandig om te kijken of en hoeveel vitamine D daar al in zit. Voor kinderen onder 4 jaar is een supplement aangewezen dat makkelijk gedoseerd kan worden op hun behoefte zoals druppels.

Live Puri heeft natuurlijk de beste Vitamine D3 capsules ontwikkeld voor jou. Met enkel de best werkzame stoffen van hoge kwaliteit zodat je lichaam ze efficiënt en goed kan opnemen.

Live Puri Vitamine D3 capsules

Vitamine D3 capsules van Live Puri

Schrijf je nu in en ontvang 10% korting op je volgende bestelling!

Nieuwsbrief
Beoordelingen
Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 30 beoordelingen
Volg Live Puri